Mosolyogjon! – A Google kamerái mindent láthatnak

Nem sokkal azután, hogy a 2010-es évek elején a Google Street View kamerája Magyarországon is körbe járt, számos vicces, érdekes és megdöbbentő jelenetet szúrtak ki a felvételeken a szemfüles internetezők. Most azonban jönnek a 360 fokos felvételek és a belső képek azokról a helyekről, ahova az „utcakép” autók, biciklik vagy motoros szánok sosem jutnának el. Víz alatt vagy egy hegy tetején – a kamerák mindenhol ott lehetnek.

Annak idején az Amerikai Egyesült Államok volt az első olyan ország, ahol elérhető volt az Utcakép. Eddig körülbelül 21 millió gigabyte anyag gyűlt össze csak a Street View működéséhez, ami tízmilliós nagyságrendű felvételt jelent, melyek 2007 óta készültek. Ehhez 5 millió mérföldnyi utat tettek meg a képeket készítő autók. Az általuk használt 15 lencse képes különböző irányokban felvételeket készíteni, az autón elhelyezett egyéb fényképezőgépek pedig ezekkel átfedő képeket is készítenek. Így együtt válnak később panoráma képpé. Ám nem minden ország engedi be a vállalat kameráit a területére. Google kamerái Afrikában

Ausztriában például csak múzeumi nézet és néhány sípálya képe látható, de Indiában is csak a látnivalókra lehet rákeresni a Google terméken keresztül. Számos országban pedig csak a víz alatti területek megörökítése engedélyezett. Ausztráliában, a Fülöp- szigeteket és Hawaii-n a Catlin Seaview Survey nevű tudományos program keretében készítettek képeket, mellyel a világtengerek élővilágát vizsgálják. A kutatás együttműködik a Google-lel, így már nem csak a kapualjak, de a vízi élővilág is megelevenedik számunkra a monitor előtt ülve. A fotókat fél éven keresztül készítették és három kamerával dolgoztak. Aki nem vágyik a mélybe, az hegyet is mászhat a Google segítségével. Például a Yosemite Park egyik legendás sziklafalát, az El Capitan-t hódíthatja meg a monitoron keresztül.

Több száz mérföld gyalog, a legeldugottabb helyek megörökítéséért

Ám ez még nem minden. Egy thaiföldi fiatalember 500 mérföldet gyalogolt egy 18 kg-os kameracsomaggal, hogy megörökíthesse a nehezen megközelíthető helyeket az utókornak. Panupong Luangsa-ard nevű triatlonista összesen négy pár cipőt koptatott el a két évig tartó út alatt. A Sukhothai Történelmi Park mellett az Ayutthaya ősi templomokat, teaültetvényeket is megörökített, de még a helyi állatkert panda kiállítását is meglátogatta. A hátán cipelt szerkezet akkumulátora átlagosan 6-8 óráig tudott üzemben lenni egyhuzamban. A 360 fokos panorámaképek már elérhetők a világhálón. Magyarországon néhány hónapja üzletekben is tehetünk virtuális sétát

Azt, hogy Magyarországra mikor jut el a fentebb említett thaiföldi technika és lesz-e olyan vállalkozó kedvű fanatikus, aki nálunk is ennyit sétál, egyelőre nem tudni. Az viszont biztos, hogy nyolc hónapja, 2015. szeptember 3. óta már hazánkban is elérhető az a belső nézet funkció, amely a Google Keresés és a Google Térkép Utcakép funkciójával együtt működik. „Ez ugyan nem ingyenes funkció, viszont nagyon hasznos.

Egyrészt sokkal frissebbek a felvételek, mint az utcaképen, másrészt pedig egy elég nagy vonzerő, ha egy éttermet vagy egy szállodát be tud járni a potenciális vendég foglalás előtt. Tudjuk mérni a kattintásokat, volt olyan, hogy egy edzőtermet az első órában százan néztek meg.”- mondja Ráki Gergely, fotográfus. Ide kattintva megtekinthet néhány virtuális sétát.

Az elmúlt években számtalan alakommal perelték be a Google-t a személyiségi jogok megsértése miatt, ám sokan megelégszenek az arcuk vagy rendszámuk kitakarásával. Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke még a hazai bevezetés előtt úgy nyilatkozott, Magyarországon egy állásfoglalásban sikerült megteremteni a szükséges garanciákat arra, hogy a magánszféra ne sérüljön, és a köz érdeke is érvényesüljön. Google kameráival készült képek, hogyan tudják javítani a SEO eredményeket?

A felhasználói élményt tudunk a 360 fokban látható fotókkal növelni,és ez által több időt tölt a látogatónk a weboldalunkon, amivel értékesebb lesz a site-unk. A Közösségi oldalakról is újabb látogatókat tudunk átcsábítani a honlapunkra, hogy megismerhessék a rajta lévő tartalmakat. De akár az üzletünkbe is tehetnek egy rövid virtuális sétát, amivel közelebb kerülhet a vásárló a bolthoz. És még az is meglehet, ha tetszik amit lát a felhasználó még linkelni is fogja vagy valamelyik hír oldal szerkesztője stb.